سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: هفتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

مصطفی صحرایی – شرکت صنایع هواپیماسازی ایران، شاهین شهر، کارشناس مکانیک
حسن طالبی مزرعه شاهی – شرکت صنایع هواپیماسازی ایران، شاهین شهر، کارشناس ارشد هوافضا
بهزاد صادقی نژاد – شرکت صنایع هواپیماسازی ایران، شاهین شهر، کارشناس ارشد هوافضا
بهرنگ حمیدی قلعه جیق – شرکت صنایع هواپیماسازی ایران، شاهین شهر، کارشناس ارشد هوافضا

چکیده:

پرچ های هوایی در صنعت هوانوردی و به خصوص در طراحی و ساخت انواع هواپیماها، بالگردها، موشک ها و … کاربردهای فراوانی دارند. پرچ ها در صنعت هوانوردی به طور کلی به دو نوع سالید و بلایند (Blind) تقسیم بندی شده که هر کدام نیز مجموعه هایی می باشند، لیکن نوع سالید آن دارای کاربرد فراوانی می باشد. عمده ترین ویژگی این نوع پرچ ها، جدا از نوع آنها، مقاومت در برابر نیروهای برشی در یک سازه هوایی می باشد. در کاربرد اتصالات در بعضی از موارد خاص به دلیل رعایت قوانین هوایی از جمله فاز مجبور به استفاده از پرچ (به خصوص برای قطرهای پایین) می باشند که بتوانند کشش را نیز تحمل نماید. پرچ های سطح رویین بال هواپیما از جمله این مواردند. همچنین در بخشی از مقاله مقایسه ای بین پرچهای از نوع سالید و پیچ ها انجام شده است و استانداردهای هوایی مورد پذیرش قوانین فاز به همراه چند نمونه از این استانداردها معرفی و در رابطه با قطرهایی که شامل این نوع استانداردها می شود توضیح داده شده است. در این راستا تست هایی با توجه به جنس پرچ ها، جنس ورق، ضخامت ورق، نوع شکل سر پرچ ها و مکان نصب آنها انجام شده که پروسه تست این نوع پرچ ها به همراه صفحات و شکل فیکسچرهای استفاده شده نیز در این مقاله آورده شده است، همچنین در المان محدود نیز تحلیل هایی انجام گرفته و نتایج المان محدود با نتایج تست ها مقایسه شده و در نهایت فرمول هایی در ارتباط با کشش و برش پرچ ها با استفاده از نتایج تست ها و آنالیز المان محدود به دست آمده که می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.