سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: پانزدهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

حمید اسدی بالاگفشه – کارشناس ارشد ریاضی بخش مهندسی قابلیت اطمینان دانشگاه صنعتی مالک اشتر
محمدرضا مهدی زاده – کارشناس ارشد مکانیک بخش مهندسی سازه دانشگاه صنعتی مالک اشتر

چکیده:

سیستمها یکباره و بطور ناگهانی دچار خرابی یا شکست نهایی نمی شوند، بلکه عموما زنجیره ای از خرابی ها سبب از کار افتادن آنها می گردد. مدلسای مارکوف بعد از بدست آوردن کلیه زنجیره هایی که علل وقوع خرابی های نهایی را بوجود نی آورنا، صورت می گیرد. مدل مارکوف برای تعیین قابلیت اطمینان سازه و مدلسازی احتمالات حالات سازه وقتی در وضعیتهای خرابی حاصل از تنوعی از نیروها نظیر رطوبت، حرارت، تندبادهای جوی، نیروهای جانبی و … قرار میگیرد، قابل استفاده است. معادلات دیفرانسیل حاکم بر حالات سازه با بیشتر شدن تنوع خرابی ها به طرز حیرت انگیزی رشد می کند، سیستمی با سه انتقال دارای ۱۶ معادله و سیستمی با چهار انتقال دارای ۶۵ معادله است، این تعداد برای ده انتقال تقریبا به ده میلیون معادله رشدپیدا می کند. حل معادلات در انتقالهای بالاتر حتی با کمک برنامه های کامپیوتری ساده نیست.به خصوص اگر نرخهای انتقال نسبت به زمان متغیر باشد این امر دشتوارتر می شود. در این مقاله بایک دسته بندی زیبا به کمکمفهوم جایگشت، تعداد معادلات، تقلیل یافته وسپس حل شده است.