سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: ششمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

پوریا قدس – انستیتو مصالح ساختمانی دانشکده فنی دانشگاه تهران
روح ا… علی زاده – انستیتو مصالح ساختمانی دانشکده فنی دانشگاه تهران
مقداد حسینی – انستیتو مصالح ساختمانی دانشکده فنی دانشگاه تهران
مهدی چینی – انستیتو مصالح ساختمانی دانشکده فنی دانشگاه تهران

چکیده:

در سواحل جنوبی کشور مشکلات موجود در دستیابی به بتن با پایایی مناسب منجر به خرابیهایی ناشی از خوردگی میلگردها می گردد که سالیانه خسارات فراوانی را برای کشور در بر دارد. برای حل این معضل،علاوه بر بررسی روشهای جلوگیری از آسیب دیدگی بتن باید به دنبال روشهایی بود که با استفاده از آن بتوان سازه های بتن آرمه در مناطق دریایی را با توجه به مشخصات مصالح بکار رفته و شرایط محیطی، براساس عمر مفید مورد نیاز طراحی و از میان گزینه های موجود بهترین و اقتصادی ترین گزینه را برای ساخت، انتخاب نمود. به عبارت دیگر باید طراحی این نوع سازه ها در سواحل جنوبی کشور بر اساس پایایی انجام شود.از جمله روشهای طراحی بر اساس عمر مفید در دنیا ، جمع آوری نتایج حاصل از آزمایشها و اطلاعات سازه های موجود برای ارائه مدلی است که استفاده از آن برای دست اندرکاران امر ساخت و ساز،ویژگیها و مزایایی از جمله کم هزینه بودن ، عدم نیاز به آزمایشهای دراز مدت و متعدد، قابلیت انعطاف برای استفاده در هر نوع سازه بتنی ، سهولت کاربرد و برخورداری از دقت مناسب را به همراه خواهد داشت.در کشور ما نیز می توان با جمع آوری اطلاعات موجود و انجام آزمایشهای تکمیلی ، مدلی را به صورت نرم افزاری ارائه نمود که به وسیله آن بتوان با سهولت کافی و دقت مناسب، عمر مفید سازه مورد نظر را برآورد نمود. مدل DuraPGulf که شرح مختصری از ویژگیها ونحوه کاربرد آن در این مقاله ارائه گردیده است مدلی است نرم افزاری، که بدین منظور- طراحی بر اساس عمر مفید سازه های بتن آرمه در سواحل جنوبی کشور- در انستیتو مصالح ساختمانی دانشکده فنی دانشگاه تهران ، تهیه و تدوین شده است.این مدل نرم افزاری می تواند با داشتن اطلاعاتی از قبیل طرح اختلاط بتن ، نوع و میزان عمل آوری بتن، شرایط قرار گیری سازه نسبت به دریا، تغییرات دمای محیط و نیز اثر استفاده از پوششهای سطحی، به عنوان ورودی ، عمر مفید سازه بتنی مورد نظر را پیشبینی نماید.