سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: پنجمین همایش ملی تجارت الکترونیک

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

علی ناصری – استادیار دانشگاه امام حسین(ع)
زرین تاج برنایی – استاد یار سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران
مرضیه احمدزاده – استاد یار دانشگاه صنعتی شیراز
مهین ابراهیمی – کارشناس ارشد تجارت الکترونیک دانشگاه شیراز و مدیر حسابرسی سازمان مرکز

چکیده:

تعاونی های ایران در حدود شش میلیون تولید کننده بخش کشاورزی را در ۵۷ هزار روستای کشور سازماندهی کرده اند . عمده ترین وظیفه این نوع از تعاونی ها ارائه خدمات مناسب به اعضاء در جهت تامین نهاده های تولید و ارائه خدمات پس از تولید و بازاریابی و بازار رسانی می باشد . در همین راستا فعالیت های بازرگانی مربوط به قبل از تولید و زمان تولید و بعد از آن باید در بستر این نوع از تعاونی ها قرار گیرد. با توجه به سنتی بودن چرخه خدمات رسانی به اعضاء از سوی تعاونی ها خدمات ضعیفی به تولید کنندگان داده میشود. در این مقاله سعی شده است با ارزیابی وضعیت موجود کسب و کار تعاونی ها ایران در جهت خدمات رسانی به اعضاء و تبیین زنجیره تامین تعاونی ها و همچنین شناسایی ارزش هایی که در ارتباطات زنجیره تامین مورد مبادله قرار میگیرد و همچنین وضعیت بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تعاونی های ایران مدل مناسب کسب و کار الکترونیکی برای آنها معرفی گردد. در این ارتباط از تجارب دو کشور چین و هند وستان در جهت استفاده از فناوری اطلاعات در بهبود کیفیت خدمات تعاونی ها استفاده شده است