سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره ی تامین و سیستم های اطلاعات

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

محمود درودچی – دکترای برق و کامپیوت
حسین حسین صفری – دانشجوی دوره دکترای تخصص
ساره ابطحی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، گرایش تجارت الکترونیک،
امیر رضا استخریان حقیقی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، گرایش تجارت الکترونیک،

چکیده:

معماری سرویسگرایی (SOA) درواقع مجموعه قوانین ، سیاستها و چهارچوبهایی است که نرم افزارها را قادر می سازد تا عملکرد خود را از طریق مجموعه سرویسهای مجزا و در عین حال مربوط به هم در اختیار سایر درخواست کنندگان قرار دهند تا بتوانند بدون اطلاع از نحوه پیاده سازی و تنها از طریق رابطهای استاندارد و تعریف شده ، این سرویسها را پیدا کرده و فراخوانی نمایند. با پیاده سازی یک معماری سرویسگرا (SOA)، برای به جریان انداختن فعالیت های تجارت الکترونیکی در زمینه شرکت-به-شرکت(B2B)، شرکتهایی مانند Intel توانسته اند مشکلات مربوط به یکپارچگی داده های پیچیده را تسهیل بخشیده و بر زنجیرۀ تأمینشان در یک تکنولوژی چابک سرمایه گذاری استراتژیک بنمایند. با بکار بردن برنامه های کاربردی تحت SOA ، تولید کنندگان با مُد توأم و سفارشی ساز می توانند قابلیتهای جدیدی را مطابق با نیازها یشان بصورت یکپارچه و با حداقل هزینه یکپارچه سازی و حد اقل تأثیر روی دیگر عملیات تجاری و کمترین ریسک بیافزایند. SOA می تواند در همان زمانی که در حال ایجاد زمینه ای جهت افزایش انعطاف پذیری ِ سیستمهای IT برای مطابقت با تغییرات سریع شرایط کسب وکار می باشد، مشکلات آنی کسب و کاررا نیزحل نماید. در مقاله حاضر ما ضمن معرفی معماری سرویسگرایی مزایا و کاربردهای آن را در زنجیره تأمین کمپانیIntelبررسی نمودیم.