سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: چهارمین کنفرانس بین المللی مدیران کیفیت

تعداد صفحات: ۲۵

نویسنده(ها):

ابراهیم رحیمی – کارشناس کیفیت شرکت ایران خودرو
محسن مصیبی – کارشناس کیفیت شرکت ایران خودرو
مزدک جباری – کارشناس کیفیت شرکت ایران خودرو

چکیده:

تکنولوژی اطلاعات ، IT،ابزار قدرتمندی است که به عنوان اهرمی برای طراحی دوباره فرایندهای کسب و کار در سازمان ها به کار می رودو این امکان را به سازمانها می دهد که به جای بهبود مقطعی و تدریجی وضعیت موجود ، سیستم های جدید و یکپارچه ایجاد نمایند. امروزه سازمانها هر چه بیشتر به سمت یکپارچه شدن سیستم ها حرکت می کنند و با استفاده از مدیریت سیستم های اطلاعاتی بستر مناسبی را برای به کارگیری و پشتیبانی اطلاعات توسعه می دهند و با استفاده از قابلیت ها و امکانات تکنولوژی های موجود قابلیت های رقابتی فراوانی برای خود ایجاد می کنند.مطالعات مختلف نشان می دهد که IT باعث تغییرات بنیادین در مدیریت و هماهنگی تولید می گردد. IT توان یکپارچه سازی وظایف در تمام سطوح سازمان و قسمت های مختلف آن را دارا می باشد. ارتباطات واتصالات الکترونیکی می تواند اختیارات و قدرت تصمیم گیری کارکنان را به وسیله گسترش توانایی ها و قابلیت های محوری سازمان دگرگون نماید. فشار بی امان رقابت رو به افزایش و تغییرات مداوم در شرایط بازار جهانی و فشارهای اقتصادی، سازمانها را به سمت یافتن راهی برای انجام تغییرات بنیادین با هدف بالابردن سطح عملکردشان هدایت نموده است. وجود این مسائل تلاشها را برای بدست آوردن نگرش هایی با یکپارچگی بیشتر برای مرتبط کردن استراتژی های رقابتی، فرایندهای سازمان و تکنولوژی های پشتیبانی کننده سوق داده
است. در این مقاله نمونه های عملی از کاربرد IT و مول فه مهم آن ،سیستم های اطلاعاتی، در نظام کیفیت شرکت های خودروساز داخلی معرفی و تشریح می شود. این سیستم ها شامل سیستم شناسایی ایرادات،سیستم پیگیری ورفع ایرادات،سیستم آنالیز و ریشه یابی ایرادات،سیستم هدفگذاری کیفی محصول،سیستم خدمات پس از فروش و… می باشد.