سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

حسن زیاری – استادیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت
محمد گرائیلی افرا – دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری دانشگاه علم و صنعت

چکیده:

با توجه به هزینه سنگین احداث روسازی جدید، مهندسان حمل‌ونقل مجبور به ایجاد روش‌هایی برای افزایش طول‌عمر روسازی موجود شدند. روش‌های مختلفی ابداع گردید که برحسب شرایط ترافیک، شرایط محیطی، هزینه، طول‌عمر و… به کار گرفته می‌شوند. در این مقاله ضمن بیان فواید نگهداری و ترمیم سطح راه، انواع روش‌های نگهداری و ترمیم لایه سطحی راه را نام برده شده و سپس روش‌های اندود با دانه‌های یکسان (Chip Seal) و اندود ذره‌ای (Microsurfacing) معرفی شده و در مورد فواید، کاربرد، روش اجرا و مصالح مورد نیاز هر روش توضیحاتی مبسوطی داده شده است. در نهایت بدلیل عدم انجام روش‌های فوق در کشور، یک مطالعه موردی از این روش‌ها در لویسیانا آورده شده و مقایسه بین طول‌عمر و هزینه واحد اجرایی و منحنی‌های مربوط به روند کاهش PCI و خرابیهای مختلف در طول‌عمر به تفکیک آورده شده است.