سال انتشار: ۱۳۷۸

محل انتشار: ششمین کنگره ملی خوردگی ایران

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

جعفری – (کارشناس شیمی )مرکز تحقیقات راه اهن

چکیده:

با تمام تلاشی که درباره تصفیه ابهای خام بعمل می آید مقادیر خیلی جزئی املاح رسوب دهنده در آن باقی می ماندکه می تواند در مدت طولانی، رسوبت کمی در داخل سیستمها بوجود اورد، مشکلاتی که رسوبات سخت (حتی در حد چند میلیمتر) در یک سیستم می تواند بوجود آورند عبارتن از : افزایش مصرف سوخت بامیزان ۱۳ درصد، کاهش تولید مجاز تا ۱۲ درصد، کاهش ضریب انتقال حرارت تا حد ۴۰ درصد و درنهایت خوردگی و ترکیدگی لوله ها و سیستم مرکزی.
روشهای تصفیه آبهای صنعتی در حال حاضر شامل اسمز معکوس – الکترودیالیز و رزین تعویض یونی می باشد که با تزریق ماده شیمیایی در داخل سیستم کامل می گردد. هزینه هنگفت در سرمایه گذاری اولیه و عدم تخصص کافی در بهره برداری صحیح و اجرای کامل مراحل تصفیه ما را بر آن داشت تا با توجه به مکانیسم تشکیل رسوب سیستمی را پیاده کنیم که هم از نظر اقتصادی در هزینه اولیه و بهره برداری بسیار مقرون به صرفه بوده و هم سایر اشکالات روشهای فوق را نداشته باشد. در مقاله حاضر علاوه بر شرح فعالیتهای انجام شده روشهای مختلف تصفیه مدرن نیز از نظر هزینه – کیفیت آب ورودی و موارد کاربرد بطور جداگانه جمع اوری شده است که می تواند بعنوان جدول راهنما در انتخاب روش تصفیه در اختیار بخشهای مختلف راه اهن قرار بگیرد.