سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره ی تامین و سیستم های اطلاعات

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

مهدی مهدیار – کارشناس ارشد مهندسی صنایع، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
حمید رضا خاضکی – کارشناس ارشد مهندسی صنایع، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان.

چکیده:

فناوری اطلاعات از جمله چالشهایی هست که سازمانهای کسب و کار امروزی با آن مواجه گشتهاند. سازمانها در پاسخگویی به این چالش، نیازمند بازنگری در راهبردها، فرایندها و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات خود می‌باشند. فناوری اطلاعات می‌تواند نقشی تسهیل‌گر، تواناساز و ایجاد کننده مزیت رقابتی برای سازمان‌های درگیر در حوزه زنجیره تامین ایفا نماید. اما بکارگیری اثربخش آن نیازمند همسویی و تعاریف دقیقی از راهبردها، فرایندهای کسب و کار و زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات در کل زنجیره تامین می‌باشد. در این مقاله با استفاده از چارچوب معماری سازمانی ایالات متحده آمریکا ، به بررسی و حل چالشهای فوق میپردازیم. این چارچوب بومی‌شده در چهار سطح قابل تعریف می‌باشد. در سطح اول راهبردها و جهت‌گیری‌های یکپارچه کلیه ذی‌نفعان زنجیره تامین معین و مدلسازی می‌گردد. در سطوح دیگر، این ابعاد بصورت کلی‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد. در سطح چهارم، با استفاده از طرح‌ریزی معماری سازمانی ، فرایند‌های کسب و کار، موجودیت‌های اطلاعاتی، زیر ساخت‌های اطلاعاتی نظیر سخت افزار، نرم افزار و شبکه در هریک از این سازمان‌های درگیر در زنجیره تامین شناسایی و مدلسازی می‌گردد و در پایان فرصت‌های بهبود، با استفاده از رویکرد مهندسی مجدد فرایند کسب و کارشناسایی شده و اعمال می‌گردد