سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۱۸

نویسنده(ها):

محمدمهدی ترکمانی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
محسن اکبرپورشیرازی – عضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع – دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

چکیده:

سرویس گرایی یک رویکرد جدید در معماری سازمانی است. مفهوم سرویس به عنوان یک جعبه سیاه که از داخل ان بی خبر هستیم و فقط از وظیفه ای که برای ما انجام می دهد اطلاع داریم، پایه بسیاری از اصول را در این معماری تشکیل می دهت. در مباحث نوین مهندسی نرم افزار و معماری نرم افزار، معماری سازمانی و به تبع آن معماری سیستم های اطلاعاتی در سازمان، این مفهوم وارد شده است و دلیل کابرد خاصی که سرویس ها دارند و ویژگی های منحصر به فردشان، روز به روز در حال گسترش است. یکی از حوزه هایی که مفهوم سرویس گرایی در آن کاربرد بسیار یدارد، معماری شرکت توسعه یافته است که موضوعاین مطالعه است. این کاربرد از دوجنبه کاربرد در معماری سازمانی و در معماری سیستم های اطلاعاتی بررسی خواهد شد.