سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: چهارمین همایش ملی تجارت الکترونیک

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

ناهید مژدهی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز ،محقق ، مر
امیررضا مهربان – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز ، مشاور
علی اکبر جلالی – دانشیار مهندسی برق، دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

تجارت و روشهای کسب وکار، یکی از مهمترین حوزههایی است که با به کارگیری فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و اینترنت به سرعت و به شدت تحت تأثیر قرار گرفت. بسیاری از روشهای سنتی کسب درآمد متحول گشته و روشها و ارزشهای جدید فراوانی نیز پا به عرصه وجود نهادند.
مدل کسب و کار یک متد انجام کسب و کار است به نحوی که توسط آن شرکت بتواند خود را حفظ نموده و بقای خود را تضمین نماید، به عبارت دیگر تولید درآمد کند.
در یک نگاه کلی می توان گفت کسب و کار الکترونیک عبارتست از کاربردی کردن کلیه سیستمهای اطلاعاتی برای تقویت و کنترل فرآیندهای کسب و کار. امروزه این فرآیندها با استفاده از تکنولوژی های مبتنی بر وب توسعه می یابند . در این مقاله سعی شده است تا به اجزا تشکیل دهنده مدل کسب و کار، نحوه طراحی مدل کسب و کار، مدلهای کسب و کار الکترونیکی و بررسی مدلهای کسب و کار از دیدگاههای مختلف و در نهایت مدلهای کسب و کار موفق در ایران پرداخته شود.