سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

گرشاسب خزائنی – کارشناس ارشد مهندسی مدیریت و ساخت
عباس افشار – استاد دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت

چکیده:

BOT به عنوان روشی برای جذب بخش خصوصی در پروژه‌های زیر بنایی عمومی، گسترش روز افزونی در سراسر جهان داشته است. این روش با وجود تمامی ویژگی های مثبت خود همواره توانایی دست‌یابی به اهداف خود را نداشته است؛ نمونه‌های زیادی را می‌توان یافت که پروژه‌های BOT با شکست و عدم موفقیت مطلوب مواجه شده‌اند [۱]و[۲]. شکست در چنین پروژه‌هایی هزینه‌های سنگین اقتصادی و اجتماعی را به تمامی طرفهای قرارداد، بخصوص کشور میزبان تحمیل خواهد کرد. به همین قصد دولتها به دنبال ساختاری هستند که بتواند این چنین پروژه‌هایی را برای رسیدن به اهداف خود، حمایت کند؛ ایجاد چنین ساختاری نیازمند یافتن عوامل موثر در موفقیت/عدم موفقیت پروژههای BOT است. معیارهای موفقیت پروژه BOT عواملی هستند که حضورشان شانس موفقیت پروژه را افزایش خواهد.لذا هر اسپانسر خصوصی یا دولتی مشارکت کننده در این پروژه ها باید عنایت خاصی به آنها داشته باشد. در این مقاله با تعریف موفقیت پروژه به عنوان شرایط کسب منافع متعادل توسط همه طرفهای قراردادی، با استفاده از تجربیات جهانی از پروژه‌های موفق و یا شکست خورده،‌ معیارهای لازم برای موفقیت پروژه‌های BOT پیشنهاد شده است.