سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: اولین کنفرانس ملی بهسازی و مقاوم سازی ایران

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

مجید زمانی – مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی خنج – لارستان
احسان ثابت –
دانیال ثابت – دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز

چکیده:

یکی از روش های مقاوم سازی قاب های بتن مسلح در برابر نیروهای جانبیو به ویژه زلزله، استفاده از بادبندهای فولادی است. پژوهش های انجام شده برای مقاوم سازی این قبیل سازه ا زاوایل دهه ۸۰ میلادی شروع شده و در اکثر موارد از بادبندی به صورت غیر مستقیم و با واسطه یک قاب فولادی محصور در قاب بتنی استفاده شده است. این سیستم علاوه بر تحمل هزینه زیاد، ممکن است باعث اندرکنش دینامیکی بین قاب های فولادی و بتنی با رفتارهای دینامیکی متفاوت شده و بر اثر آن مقاومت یک و یا هر دو سیستم کاهش یابد. از این رو تعبیه سیستم بادبندی فولادی به گونه ای که مشکلات فنی و اقتصادی کمتری داشته باشد، گزینه شایسته ای به نظر می رسد.
در این مقاله مشاهده می شود که بادبند کششی سهم عمده ای در مقاومت جانبی به عهده دارد و در تمام حالت ها خرابی نهایی با خرابی بادبند کششی به دنبال خرابی بادبند فشاری همراه است. از مطالعه اثر بادبندهای فولادی چنین بؤآمد که جزئیات محل اتصال بادبندی ب قاب در مقاومت جانبی قاب اثر مستقیم دارد.