مقاله مقايسه ميزان تمايل به مصرف کالاهاي داخلي در تهران با ساير مناطق جهان و بررسي پيامد هاي آن بر ارزيابي و ترجيح محصولات که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۸۸ در پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) از صفحه ۱۰۳ تا ۱۳۹ منتشر شده است.
نام: مقايسه ميزان تمايل به مصرف کالاهاي داخلي در تهران با ساير مناطق جهان و بررسي پيامد هاي آن بر ارزيابي و ترجيح محصولات
این مقاله دارای ۳۷ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله تمايل به مصرف کالاهاي داخلي
مقاله مقياس سنجش تمايل به مصرف کالاهاي داخلي
مقاله ارزيابي محصول
مقاله ترجيح محصول
مقاله تشابه مواضع

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: حقيقي محمد
جناب آقای / سرکار خانم: حسين زاده ماشااله

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
علي رغم تاکيد زياد به مصرف محصولات داخلي و تشويق مصرف کنندگان به اين موضوع، تاکنون تحقيق علمي منسجمي که ميزان گرايش مصرف کنندگان به محصولات داخلي و پيامد هاي آن را بررسي کند و نتايج آن معياري براي مقايسه با نتايج تحقيقات انجام گرفته در ساير کشور ها باشد، انجام نشده است. از اين رو در تحقيق حاضر ابتدا ميزان تمايل مصرف محصولات داخلي را در نمونه اي شامل ۴۰۰ مصرف کننده در تهران، به صورت کمي اندازه گيري کرده و مقدار آن را با ساير نقاط جهان (که تحقيقات مشابه در آن انجام شده است) مقايسه مي شود. به اين منظور براي سنجش ميزان تمايل به مصرف کالاهاي داخلي، يک مقياس بين المللي به نام CETSCALE معرفي مي شود، سپس تاثير اين تمايل بر ارزيابي طبقات مختلف کالاهاي داخلي و خارجي، ترجيح محصولات داخلي و تمايل به خريد محصولات وارداتي از کشورهاي داراي تشابه مواضع از نظر سياسي، اقتصادي، فرهنگي و مذهبي مورد بررسي قرار مي گيرد.
نتايج اوليه نشان دهنده آن است که مصرف کنندگان با ملي گرايي مصرفي زياد (در مقايسه با مصرف کنندگان با ملي گرايي مصرفي کم) ارزيابي بهتري از محصولات داخلي دارند، اما بررسي دقيق تر نشان مي دهد اين مصرف کنندگان محصولات داخلي را مطلوب تر از محصولات خارجي ارزيابي نمي کنند. در پايان، اين نتايج بحث و بررسي شده و پيشنهادهايي نيز ارايه گرديده است.