سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: کنگره ملی علوم انسانی

تعداد صفحات: ۱۸

نویسنده(ها):

لیلا عیسی زاده – عضو هیات علمی تربیت بدنی آموزشکده فنی و حرفه ای سماء
محمدرضا رمضان پور – عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

چکیده:

هدف از این مقایسه موقعیت های مختلف قاطعیت شامل ( انتقاد سازنده ، ابرازاحساسات مثبت ، اختلاف عقیده داشتن با دیگران) بین دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بوده است. پژوهش حاضربه صورت توص یفی ازنوع علی – مقایسه ای بود . جامعه آماری شامل ۱۰۲۳۸ دانشجوی دخترمی باشدک ه براساس جدول برآورد حجم نمونه مورگان درمطالعات توصیفی تعداد ۳۸۰ نفر ( ۸۰ نفراع ضای تیم های ورزشی و ۳۰۰ نفر غیر ورزشکار) به عنوان نمونه به روش خوشه ای انتخاب شدند . ابزار اندازه گیری پرسشنامه گامبریل بود که هفت موقعیت قاطعیت راسنجش می کند. به منظورمقایسه آماری دوگروه نیزازروش آماراستنباطی تی استیودنت درسطح آلفای ۵ % استفاده شد.قاطعیت، روش سال م احقاق حقوق درروابط بین فردی واجتماعی است که فقدان آن منجربه مشکلاتی چون انفعال،پرخاشگری،مسامحه گری ، کم رویی وتمایلات ضد اجتماعی و … می گردد.لذا می توان ازرشد تفکرانتقادی درموقع اختلاف عقیده داشتن با دیگران وابرازاحساسات مثبت به عنوان عامل انگیزشی مثبت ،زیرنظرمربیان موفق در گفت وگوی م ؤثروآگاه ازشرایط بازخورد سازنده ب ه خصوص در قشر دانشجو که نیازبه ارتباط های بیشتری درآینده تحصیلی و شغلی دارنداستفاده نمود