سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: ششمین کنفرانس دانشجویی مهندسی معدن

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

مرجان بشیری – کارشناس ارشد مهندسی استخراج معدن، شرکت مهندسین مشاور لانیز
حسین کنعانی مقدم – دکترای عمران- مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور لانیز
مهدی مامانی –

چکیده:

راک بولتگذاری یکی از موثرترین و اقتصادی ترین نگهدارندهها در حفریات سنگی هم در معادن و هم در مهندسی عمران میباشد و به دلیل تنوع نصب در هر موقعیت هندسی حفاری، سادگی نصب و هزینه ارزان و امکان ترکیب با سایر سیستمهای نگهداری مانند وایرمش، شاتکریت و آستر بتنی، رایجترین سیستم نگهداری برای پایداری توده سنگ در عملیات تونلسازی میباشد. استفاده از راک بولتها به عنوان سیستم نگهداری برای موارد متعددی مانند شیبها، دیوارههای حائل، پایه پلها، تونلها، فضاهای زیرزمینی و بتنهای تقویت شده متداول است. وقتی از روشهای پیشرفته حفر استفاده می کنیم )مانند روشهای استخراج پیوسته، تونلزنی مکانیزه و غیره( اغلب ممکن است حفاری از میان فضای نگهداری شده قبلی انجام شود. در چنین شرایطی تیغه های حفاری کله برشی ماشین حفاری با اجزای نگهداری برخورد کرده و استفاده از سیستم های نگهداری فولادی ممکن است به دکمه های برشی ماشین حفار آسیب برساند، بنابراین سیستم نگهداری باید این قابلیت را داشته باشد که بوسیله تیغه های برشی استاندارد بریده شود. به عنوان جایگزین، راک بولتهای فایبرگلاس این پتانسیل را دارند که به عنوان سیستم نگهداری در این شرایط استفاده شوند. در این مقاله سعی گردیده است با مقایسه فنی و اقتصادی راک بولت سوئلکس و فایبرگلاس و راک بولت معمولی در تونلهای حفر شده توسطTBM و شرایط ژئومکانیکال تونل البرز در آزادراه تهران-شمال، به روشی اقتصادی مطابق با الزامات فنی و طراحی در این تونل دست یابیم