سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هفتمین کنگره بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

منصور حاجی حسینلو – استادیار بخش عمران، دانشکده فنی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهرا
آرش عباسی – دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طو
مهدی ابطحی – استادیار بخش عمران، دانشکده فنی، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان

چکیده:

در این تحقیق به مقایسه ظرفیت تقاطع ها و میادین پرداخته میشود. آنالیز تقاطع بر اساس نرم افزار HiCAP صورت گرفته که بر اساس مبانی نظری HCM2000 کار می کند و آنالیز میدان نیز به وسیله فرمول های استرالیا انجام شده است. آنچه که از این تحلیل به دست می آید نمودار تاخیر – ظرفیت ورودی میدان و تقاطع خواهد بود. تقاطع های شریعی – حکیم و نظامی و بلوار- شیخ صدوق شهر اصفهان برای این مقایسه انتخاب شده اند. از نتایج اصلی این تحلیل این است که میدان در مقایسه با تقاطع در فضای یکسان در حجمهای کم تا متوسط کارایی بسیار قابل توجه تری دارد. به ویژه در این تحلیل این نتیجه به دست آمد که یک میدان دو خطه می تواند تا حجم حدود ۳۴۰۰ وسیله نقلیه در ساعت را با تاخیر بسیار کمتر از تقاطع در خود جای دهد. البته لازم به ذکر است که منافع مهم میدان از ظرفیت بالای میدان منتج نمی شود بلکه ازجا دادن وسایل نقلیه در شرایط غیر اشباع با تاخیر بسیار کمتر حاصل میشود. به هر حال در مواردی که محدودیت فضا نباشد میدان نیز می تواند ظرفیت زیادی را از خود عبور دهد.