سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: دومین همایش صنایع فراساحل و حضور در بازارهای جهانی

تعداد صفحات: ۲۱

نویسنده(ها):

هاشم طاهری – کارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
جعفر وکیل پور – عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع)

چکیده:

شمعها عضوهای اصلی سازه ای هستند که برای انتقال بارهای سطحی به لایه های زیرین زمین، طراحی و ساخته می شوند و از نظر نوع مصالح تشکیل دهنده به شمع های چوبی، شمع های فلزی ، شمع های بتنی، شمع های کامپوزیتی تقسیم می شوند. انتقال بارها در شمع ها ممکن است بوسیله پخش بار در طول بدنه شمع (شمع اصطکاکی) و یا اینکه از طریق انتهای شمع مستقیما به لایه های زیرین خاک منتقل شود . در اکثر حالات ترکیب مقاومت جانبی و مقاومت انتهایی وجود دارد مگر اینکه شمع از یک خاک سست عبور کرده و بر روی یک لایه سخت قرار گیرد که در این حالت فقط مقاومت انتهایی (نوک) شمع در انتقال بار دخالت داده میشود.
نظر به اهمیت تاسیسات سازه های دریایی (ساحلی و فراساحلی) مانندسکوها، اسکله ها، موج شکن ها، بنادر، سواحل و با آگاهی از اینکه شمع ها نقش اساسی و تعیین کننده ای در استحکام ، پایداری ، میزان باربری و طول عمر سازه های ایفا می نمایند. در این مقاله مقایسه فنی و اقتصادی بین روش های اجرایی شمع های بتنی در جاریز معمولی – شمع های بتنی در جاریز سکانت – پایل – شمع های بتنی پیش ساخته و پیش تنیده – شمع های پیش ساخته پیش تنیده سانتریفوژ صورت گرفته و در نهایت به این جمع بندی رسیده که انتخاب نوع شمع بر حسب شرایط آب و هوایی و مکانی (دریا با خشکی) و سایر موارد دیگر تغییر می کند.