سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: ششمین کنفرانس سالانه دانشجویی مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۲

نویسنده(ها):

علی محمدپور خصالیان – دانشجوی کارشناسی ارشد ، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ، دانشکده
امیر حسین شامخی – استادیار، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ، دانشکده مکانیک
فرهاد سلیمی – دانشجوی کارشناسی ارشد ، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ، دانشکده

چکیده:

با توجه به قیمت زیاد بنزین و آلایندگی بالای خودروهای بنزین سوز داخل کشور ، همچنین حجم بالای واردات بنزین از خارج ، در ایران نیاز مبرمی به استفاده از یک سوخت جایگزین احساس می شود. سوخت های جایگزین غالبا ارزانتر از بنزین بوده، از منابع تجدیدپذیر به دست آمده و آلایندگی کمتری نسبت به بنزین دارند. در این مقاله متداولترین سوخت های جایگزینی که در موتورهای اشتعال جرقه ای استفاده می شوند، (گاز طبیعی و اتانول) از لحاظ کارایی و آلایندگی با هم و با بنزین مقایسه شده اند. برای رسیدن به این هدف، در محیط Matlab، مدلی از یک موتور مرجع شبیه سازی شد. مدل مذکور با نتایج آزمایشگاهی مقایسه و صحه گذاری شد. سپس مدل با سوخت های جایگزین اجرا و در آخر تاثیر سوخت های مختلف بر عملکرد و آلایندگی موتور، مورد مطالعه و بحث قرار گرفت.