مقاله مقدمه اي بر مفروضات و جايگاه كشف و الهام در فرآيند يادگيري از ديدگاه عالمان اسلامي که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار و تابستان ۱۳۸۸ در تربيت اسلامي از صفحه ۱۴۱ تا ۱۶۰ منتشر شده است.
نام: مقدمه اي بر مفروضات و جايگاه كشف و الهام در فرآيند يادگيري از ديدگاه عالمان اسلامي
این مقاله دارای ۲۰ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله علم معرفتي
مقاله كشف و شهود
مقاله الهام و علم لدني
مقاله عالمان اسلامي
مقاله مدل يادگيري

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: تقوي سيدمحمدرضا
جناب آقای / سرکار خانم: حسيني سيدعلي اكبر
جناب آقای / سرکار خانم: سليمي سيدحسين
جناب آقای / سرکار خانم: ملازاده جواد

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
هدف از نوشتار حاضر، تاكيد بر نقش تهذيب نفس در درك حقايق كلي عالم هستي و تبيين جايگاه كشف و الهام در فرآيند يادگيري از ديدگاه عالمان اسلامي است. بررسي منابع حاكي از آن است كه يادگيري مي تواند به سه سطح: ۱) يادگيري در حيوانات، ۲) يادگيري در انسان، و ۳) يادگيري در انسان هاي برگزيده تقسيم بندي شود. يادگيري در انسان هاي برگزيده، خود مي تواند به دو نوع كشف و شهود كه عمدتا حاصل كوشش انسان (عامل دروني) و الهام و علم لدني كه نتيجه افاضه الهي (عامل بيروني) است، تقسيم گردد. بر اساس اين نظريه، تلاش براي يادگيري در سطوح اول و دوم منتهي به كسب “دانش” و دستيابي به سطح سوم فراگيري كه با تلاش فرد و يا افاضه الهي انجام مي پذيرد، منتهي به كسب معرفت (حكمت) مي گردد. پس از شرح و تبيين اين نگاه به يادگيري، تآكيد بر ضرورت ارايه تلفيقي دانش و معرفت در مدارس و دانشگاه هاي كشور بر اين نوشتار مهر ختام مي زند.