سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: همایش ملی مناسب سازی محیط شهری

تعداد صفحات: ۰

نویسنده(ها):

کتایون قطبی راوندی – کارشناس معماری

چکیده:

فضای آموزشی به عنوان یکی از مهم ترین فضاهای شهری باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا اولین محیط خارجی رسمی که مقررات در آن اعمال می گردد مدرسه است و فرزندان ما در آن قرار گرفته و حداقل ۵ ساعت از ساعات مفید خود را در آن می گذرانند. بنابراین محیطی آرام، دوست داشتنی و لذت بخش موجب جلب توجه و تمایل دانش آموزان برای حضور در مدارس شده است و باعث رشد روانی سالم فرزندان این مرز و بوم می شود. برای دست یابی به این مهم، شناخت روحیات، آشنایی به نکات آموزشی، خواست دبیران و مسئولین مدارس و همچنین ضوابط و مقررات و بسیاری از نکات ریز ودرشت لازم است. در طراحی مدارس ایران چند نکته جلب توجه می نماید:
۱- هویت بخشی و شخصیت بخشی به فضاهای آموزشی؛
۲- طراحی های نامناسب محوطه ها و استاندارد نبودن کفپوش آنها با توجه به عملکرد؛
۳- مناسب نبودن طراحی های فضای مدرسه برای کودکان معلول جسمی – حرکتی ؛
۴- نکاتی مهم در مورد سرویس های بهداشت؛
۵- بهبود بخشی به کیفیت طراحی داخلی فضاهای درس و کارگاه .