سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: ششمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

محمدرضا شهبازی – مشاور شرکت پویا طرح پارس

چکیده:

با توجه به اینکه سرمایه گذاری عظیمی در بخش کشتی سازیها در ایران انجام گرفته و بازار مناسبی نیز برای تعمیرات ساخت کشتی در این شیپاردها وجود نداشته است به نظر می رسد که ساخت یک تعمیرگاه کامل دریایی با داک و یا سرسره بطور مستقل در بندر عسلویه به لحاظ اقتصادی توجیه پذیر نباشد. تعدادکشتی های احتمالی نیازمند تعمیرات دوره ای مراجعه کننده به بنادر عسلویه از ۳۰ فروند در سال تجاور نمی کند که با توجه به حضور شیپاردهای منطقه شامل کشتی سای صدرا و بوشهر و کشتی سازی خلیج فارس در بندر عباس و کشتی سازیهای بحرین و امارات و …ظرفیت و امکانات این شیپاردها ساخت تعمیرگاه برای شناورهای بزرگ را منتفی می نماید. اما ارائه خدماتی چون خدمات فنی متفرقه (سرویس)، بازرسی زیر آبی، تهیه عکس و فیلم از زیر کشتی ، بازرسی از پروانه کشتی ، تعمیرات پمپهای مختلف، لوله کشی و آب بندی، نصب شیرآلات ، تعویض ورق جزیی، تعمیرات الکترونیکی و الکتریکی، نصب زینک آند، جوشکاری ، و سایر موارد احتمالی و احداث یک تعمیرگاه تجهیزات بندری الزامی است.