سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس دانشجویان مهندسی عمران سراسر کشور

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

سید مصطفی شارع – دانشجوی کارشناسی ارشد سازه ، دانشگاه سیستان و بلوچستان

چکیده:

استفاده از مهاربند بعنوان یک سیستم باربر جانبی یکی از متداولترین روشها برای تحمل نیروی ناشی از زلزله است . این سیستمها بر مبنای رفتار حوری ، کششی فشاری تعیین می گردد . یکی از نقاط ضعف این سیستم امکان کمانش عضو فشاری و در نتیجه کاهش ظرفیت باربری آن می باشد در سالهای اخیر با ظهور یک نوع مهاربند مقاوم در برابر کمانش ( BRB) این مشکل تا حدود بسیاری مرتفع شده است . این مهاربند دارای رفتاریکسان در کشش و فشار است و قاب های مهاربندی شده باآن قابلیت جذب انرژی بالایی را دارا هستند . استفده از این مهاربند هم در ساخت ساختمانهای جدید و هم در بحث مقاوم سازی ساختمانهای موجود بسیار مفید می باشد . در این مقله ابتدا مهاربند مقائم در برابر کمانش و قسمتهای مختلف آن معرفی می شوند . در ادامه به بیان روابط بدست آمده از تحلیل پایداری این سیستم ، انواع اتصالات آن و نیز نکاتی پیرامون طراحی قاب های مهاربندی شده مقاوم در برابر کمانش (BRBF) می پرداذیم