سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: کنفرانس بین المللی استراتژیها و تکنیکهای حل مسئله

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

لوزا احمدی – دانشجوی کارشناسی ارشد پروژه و ساخت ، دانشگاه تربیت مدرس، بزرگراه جلال
علیرضا میرمحمدصادقی – استادیار دانشگاه امام حسین (ع)، عضو هیات مدیره انجمن مهندسی ارزش ایرا

چکیده:

در طول حیات صنعتی و تولیدی، راهکارهای مختلفی جهت بهبود وضعیت تولید، میزان بهره وری و افزایش سود، مورد نظر بوده است.در این راستا ابزارهای متعددی جهت بهبود سیستم و بهبود کیفیت وجود دارد که مستلزم به کارگیری تکنیکهایی جهت شناسایی پارامترهای با ارزش و فرصت های مطلوب می باشد. با توجه به این که موفقیت سازمان ها در گرو جلب رضایت مشتری است لذا باید این ارزش ها شناسایی و برنامه کاری در راستای رسیدن به این اهداف سوق داده شوند. با پیاده سازی مهندسی ارزش که یک روش طراحی، برنامه ریزی و کنترل قدرتمند است و با تکیه بر خلاقیت و ایده های ناب می توان این ارزش ها را شناسایی و کیفیت محصولات را افزایش داد و در نهایت محصولی را با کارایی بالا و هزینه کمتر بدست آورد، در حین این که مقدار قابل توجهی از سرمایه و زمان را ذخیره نمود. متدولوژی ۶ سیگما یکی دیگر از ابزارهایی است که تمرکز بر روی حداقل رساندن مشکلات و میزان خطاها دارد. با بهره گیری از نگرش تفکر ناب در سازمان که تمرکز به شناسایی اتلافات می پردازد می توان سرعت فرایند را افزایش داده و از توقف در روند کار جلوگیری کرد. با پیاده سازی این ابزارها می توان شاهد دگرگونی عظیمی در عرصه کسب و کار باشیم. در این مقاله ما ضمن پرداختن به این سه روش، چگونگی استفاده از آن ها را در طرح ها و پروژه های عمرانی و صنعتی عنوان می نماییم