سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: ششمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

محمدجواد شهبازی – کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل، مهندسین مشاور طرح نواندیشان
محسن فتاحی اردکانی – کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل، مهندسین مشاور طرح نواندیشان

چکیده:

بنادر به عنوان پل ارتباطی تجارت خارجی کشور، حدود ۹۵ درصد از سهم واردات و ۸۵ درصد از سهم صادرات ملی را به عهده دارند. از طرفی با توجه به پیش بینی های انجام شده، در سا لهای آتی ظرفیت بنادر جنوبی کشور اشباع خواهد شد. لذا توجه به ایجاد زیرساختهای بندری مناسب، به موقع و به اندازه جهت تأمین نیاز صادرات و واردات کشور طی سالهای آینده، از اهمیت خاصی برخوردار بوده و عدم توجه به این مهم میتواند در امر توسعه کشور و ارتباط با دنیای خارج خلل وارد سازد. در برخورد با مسئله کمبود ظرفیت شبکه بندری، راه حلهای پیشنهادی م یتواند در دو دسته راه حلهای توسعه فیزیکی (راه حلهای سخت افزاری) و راه حلهای توسعه غیرفیزیکی (راه حلهای نرم افزاری) ارائه شوند. در مطالعه حاضر صرفنظر از اینکه نیاز به ایجاد بنادر جدید و استراتژی تعدد و تکثر بنادر تا چه حد مقرون بصرفه یا مورد تائید مدیریت سازمان بنادر و کشتیرانی باشد، به بررسی بازه های مکانی مناسب برای ایجاد بندر یا بنادر جدید پرداخته میشود. برای انجام این مطالعه به شناسایی عوامل موثر در مکا نیابی بنادر پرداخته شده و سپس چگونگی هر یک از این عوامل در سواحل کشور مورد مطالعه قرار گرفته اند. در ادامه میزان اهمیت هر یک از عوامل براساس نظرات کارشناسی تعیین شده و با استفاده از روشهای تصمیمگیری چند معیاره (MCDM) مکانهای مناسب جهت ساخت بندر جدید شناسایی و معرفی شده اند.