سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: پانزدهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

فتانه مرشدسلوک – دانشجوی کارشناسی ارشد – دانشگاه امیرکبیر
احمد رهبر رنجی – استادیار – دانشگاه امیرکبیر
حمید زراعتگر – استادیار – دانشگاه امیرکبیر

چکیده:

افزایش سرعت شناورها و تمایل به استفاده از مواد کامپوزیت در ساخت کشتی های تندرو باعث شده است که مکانیک برخورد این شناورها خصوصاً بررسی های آماری و ریسک آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار شود، بنابراین وجود یک روش ساده برای پیش بینی سریع مقدار خرابی و پاسخ سازه در نقابل بارهای ضربه ای بسیارضروری است . این در حالیست که در این زمینه تاکنون مطالعه کافی انجام نشده است . به دلیل پیچیدگی مکانیک برخورد شناورهای ، معمولا این مسأله به دو بخش مستقل دینامیک خارجی و مکانیک داخلی تقسیم می شود . برای کشتی های فولادی این دو بخش به صورت وابسته در نظر گرفته شده اند و در این مقاله برای اولین بار با در نظر گرفتن توام این دو بخش با استفاده از معادلات حرکت و مکانیک داخلی معادله ساده نفوذ به دست می آید . در این مقاله سختی و نیروی شکست بر اساس تئوری کلاسیک ورق کامپوزیت و تئوری تغییر شکل برشی مرتبه اول محاسبه می شوند . برای تعیین صحت این روش نتایج برخورد دو کشتی فولادی با اطلاعات موجود مقایسه و مقدار انرژی برخورد در راستای عمود بر صفحه برخورد تطابق کامل داشت و در راستای مماس بر صفحه برخورد نتایج متفاوت بود . در انتها مقدار خرابی برای برخورد دو کشتی فایبرگلاس محاسبه شده است .