سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: ششمین کنفرانس تونل ایران

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

محمدحسین میوه چی – عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع)، مدیر پروژه قطعات ۳ و ۴ تونل انتقال آب
امیر حاجی زاده – قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، قرارگاه سازندگی قائم(عج)، تهران
حامد معمری – قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، مؤسسة مهندسین مشاور ساحل، تهران

چکیده:

تونل انتقال آب قمرود به طول ۳۵۷۵۰ متر و با شیب ۱۳/۰ درصد، به منظور انتقال ۲۳ متر مکعب آب در ثانیه از سرچشمه های دز به قمرود طراحی شده و عملیات اجرائی آن از اوایل سال ۱۳۸۱ آغاز شده است. طراحی و احداث قطعات سوم و چهارم این تونل به طول حدود ۱۸ کیلومتر به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) واگذار شده است. با توجه به طول زیاد تونل و محدودیت زمانی پنج ساله برای اجرای پروژه و با عنایت به نرمهای پائین تونلسازی با روشهای سنتی، استفاده از روشهای حفر مکانیزه تونل امری اجتناب ناپذیر است. بدین منظور با توجه به شرایط زمین شناسی مسیر تونل و مقایسه مزایا و معایب و سرعت حفاری انواع ماشینها، ماشین حفر تونل با سپر تلسکوپی برای اجرای ۱۷۴۰۰ متر از طول ۱۷۷۰۰ متری این تونل انتخاب و مشخصات فنی ماشین و سیستم پشتیبانی آن، با همکاری مشاورین خارجی و داخلی، تهیه شد. درنهایت پس از بررسی پیشنهادات ارائه شده از سوی سازندگان این تجهیزات و مذاکره با آنها، خرید این ماشین صورت گرفت. در این مقاله، ضمن ارائه دلایل فنی مورد نظر در انتخاب نوع دستگاه، روند تهیه مشخصات فنی و انتخاب سازنده نیز مورد بررسی قرار گرفته است