سال انتشار: ۱۳۷۹

محل انتشار: دومین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۱۷

نویسنده(ها):

محمدسعید سیف – استادیار دانشگاه صنعتی شریف
سیامک احمدی – کارشناس ارشد شرکت IGS

چکیده:

امروزه با توجه به توسعه ساخت و طراحی سازه های دریایی و عملکرد وسیع آنها در صنعت نفت و گاز و فراورده های نفتی ضرورت تحقیق بر روی این مباحث بسیار محسوس است. این مقاله با در نظر داشتن عملیات تخلیه و بارگیری که بخش مهم انتقال فرآورده های نفتی می باش. نگاه خود را منحصرا بر روی سیستم ترمینال های نفتی شناور معطوف داشته است. این گونه ترمینال ها که معمولا از نوع SBM (Single Buony Mooring) هستند. با توجه به کوتاه بودن زمان ساخت، عملیات آسان، قابلیت تعمیر و نگهداری راحت و دامنه وسیع عملکرد در بنادرو سواحل مختلف و قابلیتپهلودهی تانکرهایی با ظرفیت بالا یا سوپر تانکرها، بسیار مورد توجه واقع شده است. همچنین ترمینالهای SBM قابلیت انتقال به مناطق عملیاتی جدید را دارا بوده که این خود امتیاز بسیار مهم و حائز اهمیتی می باشد. در این مقاله با توجه تحلیل استاتیکی و روند محاسباتی که در این تحلیل مورد استفاده واقع می شود نرم افزار تهیه شده تشریح و نحوه کاربرد آمن در محاسبات مربوطه ارائه گردیده است. نرم افزار فوق با توجه به ورودی ها که مشخصات کشتی و بویه و شرایط محیطی محل استقرار بویه می باشد قابلیت محاسبه نیروهای موجود در خطوط مهار، سختی (Stiffness) جابجایی بویه و نیروهای محیطی را در حالتهای بالادست و پر بار برای موقعیت های نرمال و شرایط نجات که یکی از خطوط مهارپاره شده باشد خواهد داشت. همچنین دقت برنامه با مقایسه نتایج آن با مراجع معتبر بررسی قرار گرفته است. نهایتا اینکه بر اساس روش ارائه شده در این مقاله می توان طیف گسترده ای از مسائل موجود در طراحی اینگونه سیستمها را مورد بررسی و تحلیل قرار داد.