سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: پنجمین کنفرانس بین المللی مدیران کیفیت

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

زهره قمیان – کارشناس کمیته ارتقای کیفیت دانشگاه علوم پزشکی تهران

چکیده:

ارتقای کیفیت در خدمات بهداشتی درمانی مقوله ای بسیار مهم و در عین حال حصول به آن مستلزم
برنامه ریزی و مدیریتی مناسب می باشد. ارتقا در خدمات سلامتی بحثی است که امروزه در میان سازمانهای خدمات بهداشتی درمانی جا باز کرده و دغدغه خاطر بسیاری از مسوولین این سیستم ها ،
پیاده سازی ابزار های کیفیتی و بهبود سیستم می باشد. سیستم خدمات سلامتی ایالات میانی آمریکا (ایلینوی، میسوری، اکلاهاما، ویسکانسین) یکی از موفق ترین سیستم های خدمات سلامتی در پیاده سازی بهبود مستمر کیفیت می باشد.
در این مقاله تاریخچه، اقدامات، نحوه انجام و نتایج حاصل از پیاده سازی بهبود مستمر کیفیت در مراکز وابسته به این سیستم در چهار ایالت مذکور مطرح می شود. همچنین نحوه عملکرد این سیستم در
حیطه های زیر بیان شده است:
۱٫ رهبری
۲٫ برنامه ریزی راهبردی
۳٫ تمرکز بر بیماران، مشتریان و بازار
۴٫ اطلاعات و تحلیل آن ها
۵٫ تمرکز بر کارکنان
۶٫ فرایند مدیریت
۷٫ نتایج عملکرد سازمانی
این مبحث می تواند ایده های جدیدی به علاقمندان بهبود مستمر کیفیت در بخش بهداشت و درمان بدهد.