سال انتشار: ۱۳۷۵

محل انتشار: دومین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

سیدمحمود کثیریها – دانشکده پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده:

سطح تشکیلات متحرک و یا ثابت که درآب دریا فرو رفته یا غوطه ور هستند، بشدت توسط گونه های گیاهی و جانوری پوشیده می شود (فرسودگی یبولوژیکی) به علت فرسودگی، سطوح آب می بینند و بدین ترتیب تاثیراتی در عملکرد وسایل و تجهیزات خواهند داشت. به عنوان مثال در مورد کشتیهای باعث افزایش مصرف سوخت می گردد.
روشهای جلوگیری از این رشد و نمود، اساسا به استفاده از رنگهای ضد خزه بستگی دارد. این رنگها مقدار معینی سم ت ولید نموده که بر روی سطوح رنگ شده، پوشش لایه لایه ای را تشکیل می دهند. این پوشش باعث از بین رفتن گونه های جانوری و گیاهی در مراحل نوزادی می گردد.
در عمل اشکال اصلی از رنگها این است که تمها که کشتی در لنگرگاه است و یا سرعت آن زیر ۵-۴ گره می باشد، قابل استفاده هستند. در غیر اینصورت در طول مدت دریانوردی سم تولید شده از بین رفته و بازده موثری از بین بردن گونه های مزاحم نخواهد داشت.
بدین دلیل تاکنون تولید محصولاتی که کارایی طولامی تری داشته باشند، میسر نبوده است. مدت زماین که از سیستمهای پیشرفته رنگهای ضد خوردگی برای قسمتهای زیر آب بدنه کشتی می توان استفاده کرد، طولانی تر از زمانی است که می توان رنگهای ضد خزه را مورد استفاده قرار داد. هدف تحقیقات تکنولوژیکی در این مورد، افزایش زمانی توقف کشتی در حوضچه های تعمیر و حفظ کشتی از خوردگی وخزه می باشد.
این مبحث حاصل تجاربی است که در مدت ۲۰ سال در CIDEPAINT برای تولید رنگهای ضد خزه با بازدهی بالا بدست آمده است.