سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: همایش نقش اطلاع رسانی شغلی در اشتغال

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

سیده زهرا امینی – کارشناس سخت افزار

چکیده:

ارائه راهکارهایی جهت حل معظلات عمومی جامعه چون، ساختار نظام اطلاع رسانی شغلی در بازار کار، نیازمند مطالعه، پژوهش، تحقیق، ریشه یابی مشکلات و بررسی تمام نظامهای ارائه شده مفید دنیا در جهت حل صحیح، سریع، کم هزینه و متناسب با فرهنگ جامعه می باشد. در نهایت پس از ارائه طرحهای لازم، عزم و اراده تمام دستگاههای دولتی و خصوصی و وزارتخانه ها در جهت حل عملی مشکل مورد نظر و اجرای طرحها لازم است. در این مقاله ضمن ارائه راه حلی برای رفع این معضل بصورت اساسی و بنیادین، راهکارهایی کوتاه مدت نیز ارائه می گردد. در راه حل طولانی مدت نحوه تهیه بانک اطلاعاتی از افراد جامعه و علائق کاری آن ها از ابتدای آموزش دبیرستان و انتقال این داده ها به مراکز اطلاع رسانی مطرح می شود. در راهکارهای کوتاه مدت چگونگی استفاده از رسانه های عمومی و مراکز کاریابی جهت تهیه داده های لازم بیان خواهد شد.محورهای همایش که در این مقاله بررسی شده است عبارتند از: – خدمات شغلی (اطلاع رسانی، آموزش، مشاوره، رغبت سنجی شغلی و…) و نقش آن در تسهیل اشتغال – نقش سایت های کاریابی الکترونیک در گسترش زمینه های اطلاع رسانی شغلی و توسعه کاریابی در خارج از کشور – ارتباط جامع اطلاع رسانی بازار کار – نیاز سنجی و ارائه ساختارهای بهینه بازار کار در بخش مقدمه راه حل طولانی مدتی برای کسب اطلاعات صحیح بانک اطلاعاتی برای طالبین کار بیان می گردد. در بخش اول پیشنهاداتی جهت ایجاد مراکز اطلاع رسانی و استفاده از تمام امکانات و رسانه ها برای انتقال اطلاعات به بازار کار (چه کاریاب و چه استخدام گر) ارائه می گردد. سپس نحوه و چگونگی اطلاعات و آموزشهایی که باید در مراکز ارائه گردد بیان می شود و در نهایت استفاده از تمامی این اطلاعات جهت کشف استعداد و علائق با توجه به نیازها و کاریابی برای آن ها بیان خواهد شد. در بخش دوم استفاده از تمامی این اطلاعات جهت کشف استعداد و علائق با توجه به نیازها و کاریابی برای آن ها بیان خواهد شد. در بخش دوم استفاده از خدمات شبکه های اینترنتی چون سایت های کاریابی جهت آگاهی رساندن و رد و بدل اطلاعات و ایجاد امکانات جدید مطرح می شود. در بخش سوم نحوه ارتباط مراکز آموزشی، پژوهشی و علمی با ارائه یک پیشنهاد بیان گردیده و راهکارهای عملی جهت ایجاد مراکز کاریابی در خود آن ها و اصلاح آموزشهای آن ها بیان می گردد. در بخش نهایی جمع بندی کلی از سه بخش بالا شده و راههای عملی انجام آن ها تحت عنوان نظام جامع اطلاع رسانی بازار کار ارائه می گردد.امیدوارم این مقاله راهگشای مشکلات جویندگان کار باشد.