سال انتشار: ۱۳۷۷

محل انتشار: سومین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

شیوا حکمتی – کارشناس ارشد معماری – دانشگاه تهران
شاهرخ زندی – کارشناس ارشد معماری – دانشگاه تهران

چکیده:

مشخصه مهم در طراحی ترمینالها، برقراری توازن بین ظرفیت های ارتباطی داخلی بخشهای مختلف بندر، در روندحرکت کالا از کشتی، به اسکله، به محوطه نگهداری، به دروازه خروجی و نهایتا به شبکه حمل و نقل داخلی می باشد. اما عوامل مختلف از قبیل اختلاف بین ظرفیت حمل و نقل دریایی و زمینی، نیاز به انبار کالا و مرکزیت بازرگانی بندر، لزوم طراحی محوطه هایی در بندر را جهت نگهداری کالا ایجاب می نماید. جهت افزایش کارایی این محوطه، صرفه جویی در زمان جابجایی و بهره برداری بهینه، طراحی مدولار ترمینالهای بندری و محوطه های نگهداری کالا، توصیه می شود. در این مقاله ، با توجه به ویژگی های نظام حمل و نقل و نیازهای کنونی کشور به بررسی نظام مدولار طراحی، لزوم آن، معیارها و مبانی طراحی مدولار، انواع آن و اجزای شکل گیری آن، پرداخته شده و در پایان مقاله، نمونه ای موردی در بندر امام خمینی، ارایه می گردد.