سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: ششمین همایش علوم و فنون دریایی

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

رضا فرج پور – سازمان بنادر و کشتیرانی استان خوزستان-مجتمع بندری امام خمینی(ره)
بیژن ابراهیمی – سازمان بنادر و کشتیرانی استان خوزستان-مجتمع بندری امام خمینی(ره)

چکیده:

مشخصه مهم در طراحی ترمینال ها، برقراری توازن بین ظرفیت های ارتباطی داخلی بخش های مختلف بندر، در روند حرکت کالا از کشتی به اسکله به محوطه نگهداری به دروازه خروجی و نهایتا به شبکه حمل و نقل داخلی می باشد.اما عوامل مختلف از قبیل اختلاف بین ظرفیت حمل و نقل دریایی و زمینی، نیاز به انبار کالا و مرکزیت بازرگانی بندر، لزوم طراحی محوطه هایی در بندر را جهت نگهداری کالا ایجاب می نماید. جهت افزایش کارآیی این محوطه صرفه جویی در زمان جابجایی و بهه برداری بهینه طراحی مدولار ترمینال های بندری و محوطه های نگهداری کالا توصیه می شود. در این مقاله با توجه به ویژگی های نظام حمل و نقل و نیازهای کنونی کشور به بررسی نظام مدولار طراحی لزوم آن معیار و مبانی طراحی مدولار،انواع آن و اجرای شکل گیری آن پرداخته شده و در پایان مقاله نمونه ای موردی در بندر امام خمینی(ره) ارائه می گردد.