مقاله نظريه هنجاري رسانه ها از ديدگاه رهبران انقلاب اسلامي: از ۱۳۵۷ تا سي امين سال انقلاب که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تابستان ۱۳۸۸ در پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) از صفحه ۹ تا ۳۷ منتشر شده است.
نام: نظريه هنجاري رسانه ها از ديدگاه رهبران انقلاب اسلامي: از ۱۳۵۷ تا سي امين سال انقلاب
این مقاله دارای ۲۹ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله امام خميني
مقاله انقلاب اسلامي
مقاله آيت اله خامنه اي
مقاله رسانه
مقاله نظريه هنجاري

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: باهنر ناصر
جناب آقای / سرکار خانم: ترکاشوند علي اصغر

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
نظریه هاي هنجاري، مشخص کننده بايدها و نبايد ها در عملکرد رسانه ها هستند. در اين رابطه سيبرت (۱۹۶۳) چهار نظريه اقتدارگرا، ليبرالي، مسووليت اجتماعي و کمونيسم روسي را معرفي کرد. پس از او مريل با ارايه دسته بندي دوگانه (اقتدارگرا، ليبرالي)، هاچتن با تقسيم بندي پنج گانه (اقتدارگرا، کمونيسم روسي، توسعه بخش، انقلابي و غربي)، آلتشول با سه نظريه (بازار، مارکسيسم و پيشرو) و سرانجام مک کوئيل با افزودن دو نظريه توسعه بخش و مشارکت دموکراتيک به تقسيمات چهارگانه اين نظريه، آن را به عنوان نظريه هنجاري رسانه ها معرفي کردند.
در اين مقاله تلاش شده است بر اساس مولفه هاي اصلي نظريه هاي هنجاري رسانه ها، ديدگاه هاي رهبران انقلاب اسلامي، امام خميني و آيت اله خامنه اي، از ميان سخنان ايشان استخراج شود. گزاره هاي به دست آمده نشان مي دهد، نظام هنجاري مطلوب آنان، با وجود برخي شباهت ها به شش نظريه ديگر، داراي ويژگي هايي است که شايد بتوان به عنوان الگوي هفتم از آن سخن گفت.