سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: پنجمین همایش ملی انرژی

تعداد صفحات: ۲۳

نویسنده(ها):

ابراهیم آقاخانی – سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
طیبه حمزه بیگی – سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

چکیده:

در ارتباط با بهینه سازی مصرف انرژی راهکارهای گوناگونی ارائه شده است که در اغلب آنها به ارتقای فن آوری و مدیریت تقاضا در بخش های مختلفی چون حمل و نقل و بخش های انرژی در مصارف خانگی و ساختمان ها توجه شده است . من باب مثال در بخش حمل و نقل روش هایی مانند جایگزین کردن وسایل نقلیه فرسوده و افزایش مالیات بر سوخت وسایل نقلیه پرمصرف و … تجویز می گردد، در کنار رویکردهای فنی و مهندسی برای بهینه سازی مصرف انرژی، اتخاذ رویکردهای اجتماعی از قبیل آموزش، اطلاع رسانی و تعـدیل رفتـارها و هنجـارهای مربـوط به مصـرف انـرژی نیز ضـروری است تـا از ایـن طـریق نـگرش مصرف کنندگان انرژی توسط روش های صحیح علمی مبتنی بر اصول روان شناختی و جامعه شناختی به سمت منطقی کردن الگوی مصرف انرژی هـدایت شود . در این رویکـرد که مبتـنی بر آموزش و آگاه سـازی است بر تغیـیر نگرش، افزایش انگیزش، حـساس سازی و ایجـاد نگرش رفتـاری در خصوص بهینه سازی مصرف انرژی تأکید می شود . لذا تمرکز اصلی بر روی فاکتورهای انسانی است که در نقش های اجتماعی و سیستم های سازمانی مختلف بر روی نحوه مصرف انرژی می توانند مؤثر واقع شوند . از طرف دیگر با عنایت به شعار ” جامعه دانایی محور “ جامعه ای می تواند به سوی دانایی حرکت کند که افراد آن جامعه بتوانند تغییرات پیرامون خود را مدیریت و به نحو احسن از آن استفاده نمایند . این امر مقدور نمی باشد مگر این که نظام آموزش و پرورش کشور که رسالت تعلیم و تربیت را به عهده دارد زمینه ساز بروز چنین تحولاتی گردد به عبارتی دانش آموز خروجی نظام تعلیم و تربیت بتواند فرد متفکر و نوآور و خلاق باشد و با بکارگیری صحیح قوه عقلانی خود بتواند به نحو احسن تغییرات و تحولات پیرامون خود را مدیریت و از آن استفاده بهینه به عمل آورد .
از آنجایی که پرداختن به بحث انرژی به عنوان یکی از ضرورت های زندگی از اهمیت خاصی برخوردار است و با توجه به رسالت آموزش و پرورش که تربیت شهروندان را برای زندگی بهتر در آینده بر عهده دارد لذا آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد رسمی، پرداختن به موضوع بهینه سازی مصرف انرژی را بایستی در اولویت های کاری خود قرار داده و بیش از پیش اهتمام خود را دراین زمینه به کار بندد . در این مجال سعی شده است تا نمای کلی از وضعیت موجود ارائه مفاهیم مرتبط با انرژی در کتب درسی دوره های مختلف تحصیلی تبیین و سپس چشم اندازهای آینده به منظور استفاده صحیح از منابع انرژی ترسیم گردد .