سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: اولین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

حسن زیاری – استادیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
مهدی بدری – کارشناس ارشد راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ا

چکیده:

این مقاله شامل دو بخش اصلی است. بخش نخست گردآوری آخرین مطالعاتی است که در مورد مزایای آهک هیدراته در مخلوط آسفالت گرم صورت گرفته است. بخش دوم نتایج آزمایش‌های انجا م شده در دانشگاه علم و صنعت ایران به منظور بررسی نقش آهک ‌هیدراته در افزایش دوام مخلوط‌های آسفالتی با مصالح سیلیسی می‌باشد. آهک هیدراته هم مصالح سنگدانه‌ای را اصلاح می‌کند و هم خواص قیر را بهبود می‌بخشد. آهک یک ماده ضدعریان کننده عالی است و در شرایط استفاده از سنگدانه‌های اسیدی یا وجود ریزدانه‌های رسی در مخلوط و همچنین در شرایط رطوبت، بیش از هر افزودنی دیگر در بهبود خواص مخلوط‌های آسفالتی تأثیرگذار است. آهک هیدراته موجب افزایش استحکام و سختی قیر و HMA (مخلوط آسفالتی گرم) و در نتیجه کاهش گودافتادگی می‌شودکه بخصوص در دماهای بالا اهمیت دارد. آهک با مولکول‌های با قطبیت بالا در قیر ترکیب می‌شود و در نتیجه آنها با محیط واکنش نمی‌دهند. بنابراین موجب انعطاف‌پذیری قیر دربرابر شکنندگی می‌گردد که بخصوص در هوای سرد اهمیت دارد. همچنین از اکسیده شدن و پیری آسفالت جلوگیری می‌کند و مانع ایجاد ترک و گسترش آن می‌‌گردد. واکنش بین آهک و مولکولهای قطبی در قیر، زنجیره تشکیلاتی بزرگی را تشکیل می‌دهد. بنابراین حجم مؤثر ذرات آهک را افزایش می‌دهد و در نتیجه از اتصال میکروترک‌ها به هم و رشد آن جلوگیری می‌کند. بررسی انجام شده بر روی سیکل عمرـ هزینه، نشان می‌دهد، استفاده از آهک هیدراته صرفه اقتصادی دارد. در این مقاله عملکرد آهک در آسفالت نسبت به افزودنی‌های دیگر مقایسه شده است. همچنین روش‌های گوناگون افزودن آهک به HMA بررسی شده است. در بخش دوم، نمونه‌های آسفالتی با درصد‌های مختلف آهک ‌که به‌صورت Lime Slurry (دوغاب آهک) به سنگدانه‌ها اضافه شده‌اند و مطابق T-283 اشتو تهیه شده‌اند، مورد آزمایشات دوام شامل آزمایش نسبت مقاومت مارشال، کشش غیر مستقیم و مدول برجهندگی توسط دستگاه UTM قرار می‌گیرند