سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: ششمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

شاهین شعبانی – دانشجوی دکترا، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
فرشاد فتحیان – کارشناس ارشد راه و ترابری، شرکت مهندسین عمران راهان پویش
کیوان جعفرزاده – کارشناس عمران، شرکت مهندسین عمران راهان پویش

چکیده:

بر اساس مطالعات انجام شده بر خلاف رشد روزافزون وسایل نقلیه موتوری در کشورهای در حال توسعه (از جمله ایران) سطح ایمنی در این کشورها در حال کاهش بوده و آمار تصادفات در حال افزایش است . دلایل وقوع این مشکل، زیاد و متنوع است، ولی یکی از دلایل آنرا می توان عدم رعایت موارد مرتبط با ایمنی در مراحل امکان سنجی، طراحی، ساخت و بهره برداری پروژه های راه و ترافیک دانست که ماحصل آن پیدایش مقاطع حادثه خیز در شبکه راهها، می باشد .محیط جاده به تنهایی یا در ترکیب با سایر عوامل، حدودًا علت ایجاد یک چهارم کل سوانح می باشد. فرایند بازرسی ایمنی راه بر روی سهم المانهای جاده در سوانح تمرکز کرده و با بررسی و سنجش رسمی مراحل یک پروژه ر اه یا ترافیک یا هرپروژه دیگر مرتبط با استفاده کنندگان راه، گزارشی ازپتانسیل حادثه خیزی و عملکرد آن از نظر ایمنی ارائه می کند .همچنین این فرایند می تواند در راههای موجود و در مقاطعی ک ه در ارزیابی مهندسی ایمنی راه، بعنوان مقاطع حادثه خیزشناسایی شده، انجام گیرد. در این مقاله علاوه بر معرفی روند بازرسی ایمنی راه و بیان اهداف و منافع و هزینه های آن،تجربیات کشورهای پیشرو در این امر نظیر انگلستان، نیوزلند، استرالیا، آمریکا، کانادا و غیره، مراه با گزارشی مصور از نمونه بازرس یهای انجام شده در ایران ارائه گردیده است.