سال انتشار: ۱۳۹۲
محل انتشار: اولین همایش ملی جغرافیا، شهرسازی و توسعه پایدار
تعداد صفحات: ۱۵
نویسنده(ها):
مهدیه اودرخانی – کارشناس ارشد مدیریت شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران-ایران
مهدی پورقاسم میانجی – کارشناس ارشد مدیریت شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران-ایران
زهرا بهبهانی – دانشجوی دکتری مدیریت وبرنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران، ایران.

چکیده:
اخلاق شهروندی از ارکان اساسی زندگی اجتماعی و فرهنگی انسان در جامعه امروز است و یکی از مباحث اساسی جامعه شهری در هر دوره تاریخی از زندگی انسان محسوب می شود. پژوهش حاضر با عنوان «نقش برنامه های آموزشی و خدماتی شهرداری منطقه ۱۷ در ارتقای اخلاق شهروندی» تنظیم شده است. مهمترین مسئله ای که مورد پییری قرار می گیرد این است که برنامه های ا»وزشی و خدماتی شهرداری و اجرای آن در مناطق مختلف و سرای محلات تهران تا چه اندازه در ارتقای سطح اخلاق شهروندان تأثیر گذار است؟ متغیر اخلاق شهروندی از گویه های متعدد (مجموع گویه های قوانین مدنی، سنت و عوامل مذهبی) بدست آمده است. در راستای ایناهداف و سئالات و به منظور اجرای پژوهش دو فرضیه اصلی بااستفاده از روش میدانی و تکنیک پرسشنامه با حجم ۳۵ سوال در نمونه ای به تعداد ۳۸۴ نفر از شهروندان شهر تهران در شهرداری منطقه ۱۷ نمونه گیری در نظر گرفته شده است. یافته ها نشان می دهد بیش از نیمی از جامعه مورد مطالعه (شهروندان منطقه ۱۷) رضایت خود را از برنامه های شهرداری ابراز نمودند. میازن رضایت از برنامه های آموزشی شهرداری ۶۶٫۵ درصد می باشد و شیوه های خدماتی ۶۳٫۳ درصد بوده است که میزان رضایت از برنامه های آموزشی بیشتر بوده است. همچنین شیوه های برنامه های شهرداری موجب ارتقای اثر بخشی و کارایی شهرداری و ارتقای اخلاق شهروندی می شود. مردان در مقابل زنان منطقه ۱۷ تأثیر برنامه های آموزشی بیشتر دانسته اند و در مقابل زنان تأثیر شیوه های خدماتی را مؤثر تر از مردان ارزیابی کردند.