سال انتشار: ۱۳۷۸

محل انتشار: دومین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

حمدالله پیشرو –

چکیده:

این مقاله در ابتدا به بررسی موانع و مشکلات تحقیق و پژوهش در کشور پرداخته و سپس کلیه عوامل اثر گذار بر صادرات غیر نفتی را تشریح و راه کارهای ارایه شده را از لحاظ اثر بر توسه صادرات بررسی می کند.
توسعه صادرات غیر نفتی در کشور با مسایل و مشکلات متعددی روبروست. به همین لحاظ در همایش های مختلف، راه کارهای زیادی برای این مشکل عنوان شده است . لیکن این راه کارها به دلایل مختلف نتوانسته است رونق و توسعه صادرات را به حد مورد انتظار افزایش دهد. هدف انجام این تحقیق پی بردن به این مسئله است که آیا مشکل از عدم مطالعه و تحقیق در خصوص صادرات است یا اینکه مشکل در جای دیگری است. هدف از انجام این تحقیق، بررسی و نقش تحقیقات در افزایش صادرات غیر نفتی است. برای انجام این کار، تاثیر وجود تحقیق و پژوهش در افزایش صادرات مورد بررسی قرار می گیرد و مشخص می شود که ایجاد تحقیق و مطالعه در تمامی زمینه های مربوط به صادرات اعم از استفاده از فن آوری های جدید در تولید کالاهای متخلف، ایجاد صنایع تبدیلی وفرآوری ، تحقیقات بازاریابی سبب توسعه روند صادرات خواهد شد و امروزه باید به صادرات به عنوان یک فرایند تخصصی نظری و راه کارهای تخصصی همراه با تحقیق ارایه شود.
در ادامه مقاله، ساختار نامتناسب نظام اداری کشور و عدم پویایی آن، فقدان انگیزه کار در بخش های دولتی، وجود گستردگی بخش دولتی و اخذ تصمیم های بدون مطالعه و تحقیق از عوامل عدم به کار گیری راه حل های ارایه شده در خصوص صادرات معرفی می شود.
از عمده ترین فواید انجام تحقیق و پژوهش در خصوص صادرات غیرنفتی، می توان به عوامل ذیل اشاره کرد. ۱) افزایش کیفیت محصولات؛ ۲) ایجاد بازارهای جدید صادراتی؛ ۳) کاهش قیمت تمام شده کالاها با استفاده از فن آوری جدید در امر تولید؛ ۴) به کارگیری شیوه های نوین در امر صادرات در سایه استفاده از تجارت الکترونیکی؛ ۵) ایجاد ارزش افزود در تولید محصولات و افزایش درآمد ارزی.