سال انتشار: ۱۳۷۵

محل انتشار: چهارمین کنگره تغذیه ایران

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

علی رضا رحمانی – عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان
مجتبی نیازی – مرکز آموزش و توانبخشی ناتوانیهای ویژه یادگیری استان اصفهان

چکیده:

یک گروه از آموزانی که اغلب با مشکلات تحصیلی و آموزشی مواجه می شوند و معضلاتی را برای مربیان و هم کلاسان خود فراهم می نمایند، فراگیران با اختلال پرتحرکی همراه با نقص یا کمبود توجه می باشند و طبق آمارهای رسمی ۵۰ تا ۸۰% این دانش آموزان دارای ناتواناییهای ویژه یادگیری هستند، بنابراین راهبردها و رویکردهای درمانی – آموزشی مناسب و کاربردی برای این کودکان می تواند تا حدودی اختلالات رفتاری و یادگیری آنان را تعدیل نماید.
در این نوشتار پیرامون تاریخچه و تعریف، ویژگیها و علائم بالینی، تشخیص بر اساس آخرین طبقه بندی بین المللی انجمن روانپزشکی آمریکا (DSM TV) میزان شیوع، سبب شناسی و راهبردهای درمانی که عبارتند از دارو درمانی، تغذیه درمانی، رفتار درمانی، ترسیم نقاط، تعدیل محرکات محیطی، تنش زدائی و آرامش عضلانی به اختصار مطالبی مطرح می گردد.