سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: پنجمین همایش سراسری علوم انسانی و هنر

تعداد صفحات: ۲

نویسنده(ها):

دکتر سید خلیل سید علیپور – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه

چکیده:

دانشگاه یکی از مظاهر تجدد (مدرنیته) است . دانشگاه علاوه بر اینکه یک محیط علمی است قطعاً یک محیط تربیتی نیز است ،و از نظر حضرت امام اگر تربیت صحیح صورت گیرد و فرزندان در دانشگاه با فرهنگ اسلامی تربیت شوند و انسانهای آراسته به کمالات و فضائل اخلاقی از دانشگاه بیرون بیایند جامعه متحول خواهد شد. پس دانشگاه از این لحاظ نیز جایگاه والایی دارد.دیگر اینکه دانشگاه محل تولید است و روشن است که اگر این امکان فراهم شود که جامعه ما به تولید علم بپردازد با توجه به نقشی که علم هم به معنای عام و هم به معنای اصطلاحی و خاص در توسعه و پیشرفت جامعه دارد،دانشگاه از این جهت نیز موقعیت خاص در دیدگاه حضرت امام دارد.در دانشگاه و حوزه که محل ساماندهی جامعه ا ست در آن روابط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی همه بر اساس فرهنگ اسلام ناب محمدی (ص) برقرار می شود که در پرتو آن عدالت و سعادت و زندگی مبتنی بر عقل و علم و هر دو جوهر دین را تشکیل میدهند برای همه افراد جامعه و در نهایت برای بشریت به ارمغان خواهد آورد . یکی از اهداف مهم و اساسی موسسات آموزش عالی و از جمله دانشگاهها تقویت فلسفه اجتماعی حاکم بر کشور یعنی اسلام می باشد. لذا از ابتدای انقلاب مسئله اسلامی کردن دانشگاهها به کرات از سوی مسئولان رده بالای نظام مطرح شده است.اندیشه های حضرت امام (ره) درباره وحدت حوزه و دانشگاه به پنج دسته تقسیم میشود، که عبارتند از ۱. وحدت اخلاقی ، آرمانی و سیاسی ، اجتماعی ۲٫ وحدت معرفتی ۳. وحدت ایدئولوژیک ۴. وحدت ساختاری ۵. وحدت مبتنی بر تقسیم کار در مجموع می توان بهترین شکل وحدت حوزه و دانشگاه را با عنایت به اندیشه حضرت امام (ره) در موارد فوق دانست . موارد اساسی که در وحدت حوزه و دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد: وحدت حوزه و دانشگاه ،ارتباط مستمر و تنگاتنگ دانشگاهیان و روحانیون و استفاده دانشگاهها از متخصصین حوزه های علمیه در علوم انسانی ، اخلاق و فهم مسائل دینی.استفاده از اساتید و مدیران کارآمد ،مهذب ،عالم ،متعهد و دارای استقلال فکری و … .توجه جدی به حفظ روحیه سیاسی و انقلابی با توجه به اصل پرهیز از اختلافات جناحی. استفاده مناسب از متخصصین داخلی و حمایت آنان ،به گونه ای که زمینه فرار مغزها را فراهم سازد.جهت دهی تربیت دانشجویان در راستای ایجاد تعهد در یادگیری صحیح علم و اخلاق ، خودباوری ،حفظ نظم و انظباط و حمایت از انقلاب و اسلام .توجه به نهذیب نفس و خودسازی معنوی.فراهم ساختن محیط آرام برای تحصیل علم بین حوزویان و دانشگاهیان.در این مقاله از منابع متعددی استفاده شده و از موضوعاتی چون وحدت حوزه و دانشگاه ، رسالت حوزه و دانشگاه ، چالشهای اساسی وحدت حوزه و دانشگاه ، ویژگی های دانشگاه اسلامی و دانشگاهی اسلامی و مطلوب از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) مورد بحث و بررسی قرار گرفت . امید است با مطالعه این مقاله میتوانیم و حدت بیشتری بین این دو نهاد مهم جامعه برقرار سازیم.