سال انتشار: ۱۳۷۵

محل انتشار: دومین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

علی اکبر رمضانیانپور – دانشگاه صنعتی امیرکبیر – مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن
ناصر صدرایی –
طیبه پرهیزکار –

چکیده:

خرابیهای سازه های بتنی بخصوص در سواحل و بنادر جنوبی کشور باعث خسارات جبران ناپذیر گشته است. تعمیرات چنین سازه هایی بسیار پر خرج بوده و در صورتی که بامواد مناسب و با استفاده از روشهای صحیح انجام نشود این خرابیها مجددا در زمانهای کوتاهی ظاهر می شود.
در کار تحقیقاتی و آزمایشگاهی اخیر مواد تعمیراتی با استفاده از افزودنیهای فوق روان کننده و مواد پوزولانی طبیعی و مصنوعی مورد بررسی قرار گرفته اند. خواص مکانیکی این مخلوط ها اندازه گیری شده و میزان انقباض آنها معین شده است. پیوستگی بتن جدید و قدیم نیز با استفاده از روشهای متداول و اصلاح شده با و بدون استفاده از مواد فوق در بتن های جدید با یکدیگر مقایسه گشته است.
نتایج حاصل از تحقیقات فوق نشان می دهد که بتن معمولی نمی تواند خواص دلخواه بتن تعمیراتی از نقطه نظرهای مقاومت، انقباض و پیوستگی را تامین نماید. استفاده از مواد افزودنی فوق روان کمننده و مواد پوزولانی سبب بهبود مقاومت و انقباض و همچنین پیوستگی بتن قدیم و جدید گشته و قطعا دوام بتن های تعمیراتی فوق از بتن های معمولی در شرایط بسیار خورنده و در سازه های کنار ساحل و دریایی بیشتر خواهد بود.