سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: اولین کنفرانس ملی کارآفرینی، خلاقیت و سازمانهای آینده

تعداد صفحات: ۲۴

نویسنده(ها):

حشمت خلیفه سلطانی – استادیار دانشگاه علامه طباطبائی، دبیر اجرایی انجمن علوم مدیریت ایرا

چکیده:

عصر مجازی نهایت توسعه و پیشرفت فناوری اطلاعات در فضای سه بعدی و در محیطی مبتنی بر دانش است. به طور یقین گسترش عصر اطلاعات همواره با فناوری های پیشرفته موجود چهارمین موج تغییر را در آینده نزدیک در جهان به همراه خواهد داشت.
تاریخچه پیشرفت های بشر در طول سه عصر کشاورزی، عصر صنعت و عصر اطلاعات به عنوان سه موج تغییر اساسی اتفاق افتاده است. چهارمین موج تغییر یا عصر مجازی شرایط جدیدی را خلق خواهد نمود که بیشتر امور زندگی بشر مجازی خواهد شد. عصر مجازی مانند چتری هر کس را در هر زمان و در هر جا زیر پوشش خواهد گرفت و محدودیت های زمانی، جغرافیایی و فضایی که بشر امروز با آن در ستیز است را از بین خواهد برد. امکانات عصر مجازی بسیار زیاد است، به عنوان مثال، اقتصاد مجازی، تجارت مجازی، بانکداری مجازی، آموزش مجازی، دولت مجازی، ادارات مجازی، شرکت های مجازی، پول مجازی و خدمات و تفریحات مجازی بخشی از آنها می باشند.
در جامعه اطلاعاتی امروز هر روز شاهد توسعه دانشگاه های مجازی، آموزش الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، شهرهای الکترونیکی، خدمات و سرویس های الکترونیکی متنوعی هستیم که در حال توسعه می باشند. این تحولات به همراه توسعه سریع دانش که از طریق شبکه های اینترنت به سرعت در حال گسترش می باشد زمینه رسیدن بشر از دنیای یک بعدی به دنیای سه بعدی عصر مجازی یا موج چهارم را نوید می دهد. موج چهارم یا عصر مجازی در حقیقت، شکل توسعه و تکامل یافته عصر اطلاعات و دانش است که در آینده ای نزدیک ظهور خواهد کرد و فضای سه بعدی را در اختیار بشر قرار خواهد داد.
برخی زیر مجموعه های IT عبارتند از: دولت الکترونیک (E-Government)، تجارت الکترونیکی (E-Commerce)، بانکداری الکترونیکی (E-Banking)، آموزش الکترونیکی (E-Learning)، کسب و کار الکترونیکی (E-Business)، سلامت یا بهداشت الکترونیکی، پارک های الکترونیکی، شهرهای الکترونیکی و …