سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هفتمین کنگره بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

کامبیز بهنیا – دانشیار دانشکده عمران، دانشکده عمران، دانشکده فنی ، دانشگاه تهران
جلیل شاهی – دانشیار دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
نوید خادمی – دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشکده فنی، دانشگاه تهران

چکیده:

در انتخاب سیستم های حمل و نقل عمومی، معیارهای سنجش متنوعی تاثیرگذار هستند که از ارزیابی آنها تحت روش های ارزیابی و انتخاب، گزینه برتر به منظور مطالعات فازهای بالاتر انتخاب میشود از این معیارها معیار شاخص هزینه به ظرفیت، در اکثر موارد مهمتر و تعیین کننده تر است و این تحقیق به معرفی وبررسی آن می پردازد. در این مقاله بر اساس روش های مندرج در HCM2000 و TCQAM-2nd ظرفیت اسمی هر کدام از سیستم های حمل و نقل عمومی استخراج و سپس با توجه به هزینه های ساخت تعدادی از این سیستم ها درجهان متوسط هزینه های این سیستم تعیین شده است. در این طرح پژوهشی، که خلاصه ای از آن در این مقاله ارائه شده است، تلاش شده است تا با معرفی شاخص هزینه به ظرفیت، معیاری ارائه شود تا بتوان همراه با سایر معیارهای سنجش، سیستم حمل و نقل عمومی بهینه را در یک کریدور شهری انتخاب نمود.