سال انتشار: ۱۳۹۲
محل انتشار: اولین همایش ملی جغرافیا، شهرسازی و توسعه پایدار
تعداد صفحات: ۱۶
نویسنده(ها):
امیر الیاسی – کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد تبریز
آسو فاتحی – دبیر آموز و پرورش
مهناز الیاسی – کارشناسی علوم تربیتی

چکیده:
فرآیند جهانی شدن که از دهه ۱۹۸۰ در جهان فراگیر شده کاهش اعتبار مرزهای جغرافیایی و فشردگی مفهوم زمان را به دنبال داشته است و ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و کالبدی شهرها را که جهانی شدن در آنها نمود پیدا می کنند تحت تأثیر قرار داده است. در عصر اطلاعات، ارتباطات شهرها با یکدیگر در جارچوب فضای ملی یا در سطوح بین المللی از طریق امواج الکترونیکی صورت می پذیرد، بنابراین در نقش و کارکرد تربیت شهروندان نیز تغییراتی حاصل شده است. و این تغییرات در تربیت آینده، شهروند آینده و خصوصیات شهروند آینده، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. چه، تصور می شود، آینده را با هر رویکردی که بنگریم، توسط شهروندان رقم زده می شود. این مقاله به روشن سازی این مفاهیم پرداخته است. نظر به اینکه شهروند آینده، خصوصیات وی و نحوه پرورش آن از روندهای عمومی تری اثر می پذیرد. در بادی امر، آینده، روندهای آن، پیش فرض ها،اهداف، گرایش ها، تصویر پردازیهای آینده، پیشرفتها و مشکلات آینده و مجموعه اقدامات در برابر گزینه های آینده مورد بررسی قرار گرفته است. سپس بستگی شهروندی و تربیت و مفهوم شهروندی توضیح داده می شود. به منظور احصاء دیدگاه های مختلف در باره فرآیند جهانی شدن، شهروندی و خصوصیات شهروند آینده مجموعه پژوهشهای انجام شده مدنظر قرار گرفته است. مجموعه بررسی ها نشان می دهد تربیت شهروند آینده از دو پدیده فرآیند جهانی شدن، یعنی (روند های دموکراتیک و فناوری اطلاعات) متأثر است، به همین لحاظ می توان گفت شهروند آینده باید حداقل دارای خصوصیات جهانی شدن،دموکراتیک و فناوری باشد.