سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: اولین کنفرانس لجستیک و زنجیره تامین

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

جعفر رزمی –
سمیه دهقان –

چکیده:

مدیریت زنجیره عرضه که در شکل جدید خود شامل بخشهایی از تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک نیز میباشد یکی از شاخه های نوظهور مدیریت است که روز به روز در حال پیشرفت و تکامل است و به دنبال راه هایی برای کاهش هرچه بیشتر سیکل تولید محصول و خدمات مورد نظر است و در این راه از جدیدترین پیشرفت های علممدیریت و فنآوری (شامل اینترنت، شبکه گسترده جهانی و فن آوری های اطلاعاتی ) بهره می برد. حاصل این امر ظهورسازمانهای مجازی, کاهش چشمگیر هزینه ها، افزایش کارایی ، افزایش قابل توجه سود ، بهبود عملکرد کلی سازمان
وارتقاء سطح خدمت دهی به مشتری بوده است. تحولات ناشی از تکنولوژی در شرایط بازار، تغییر شکل شیوه های کسب وکار، توقعات و انتظارات شرکای موجود در زنجیره عرضه و سرانجام تقاضا برای ارزش ایجاد شده بیشتر از طرف مصرف کننده نهایی، از جمله موارد موجود در تغییر وضعیت مدیریت زنجیره عرضه است.یکپارچگی فعالیتهای زنجیره عرضه با تکنولوژی هایی که برای انجام این فعالیتها از آنها استفاده می شود، از ضروریات رقابتی در اغلب صنایع می باشد. در این راستا سازمانها لازم است خود را با اتخاذ واجرای تکنولوژی های زنجیره عرضه وتجارت الکترونیک هماهنگ سازند. در غیر اینصورت نه تنها نفوذ به بازارهای جدید امکانپذیر نیست بلکه ممکن است سهم بازار خود را نتوانند حفظ نمایند. هدف نویسندگان در این مقاله بررسی کاربردها و نقشIT در زنجیره تأمین و اثر آن روی عملکردکلی سازمان، عملکرد مالی آن و خدمت به مشتری و در نهایت بررسی پیاده سازی تکنولوژی های اطلاعاتی در مدیریت زنجیره تأمین است