سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: اولین همایش ملی راهکارهای نوین تامین، نگهداشت، انتقال و توزیع فراورده های نفتی

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

محمد عبده ابطحی – کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، مدیر توسعه سیستم های یکپارچه شرکت داده ن
زاهد احمدی – استادیار گروه مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر
زاهد مردوخی – کارشناسی ارشدعلوم کامپیوتر مدیر بخش ERP شرکت Digiflex ونکور کانادا
فرزانه نادری – کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، مدیر تحلیل سیستم شرکت داده نگار آسیا

چکیده:

ایران یکی از بزرگترین دارندگان نفت و گاز در جهان می باشد بیش از یازده درصد از ذخایر جهانی نفت و ۱۵٫۷ درصد از ذخایر جهانی گاز در ایران قرارگرفته است مطابق چشم انداز ۲۰ ساله صنعت نفت و گاز کشور در افق ۱۴۰۴ ایران اولین تولید کننده محصولات پتروشیمی در منطقه تامین کننده ۷ درصد از تقاضای بازار جهانی نفت و ۸ تا ۱۰ درصد بازار جهانی گاز و فراورده های گازی و دارای جایگاه اول فناوری نفت و گاز در منطقه خواهد بود. رسیدن به این جایگاه و ایجاد ارزش افزوده در صنعت نفت بدون بهره گیری از فناوری های نوین نظیر فناوری ارتباطات و اطلاعات اگر غیر ممکن نباشد بسیار دشوار خواهد بود. در چند سال اخیر حرکت ارزشمندی در زیرمجموعه وزارت نفت برای تولید نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی به انجام رسیده است جهت تکمیل این فرایند و کسب مزایای بیشتر و به ویژه در حوزه توزیع نیاز به سیستم های مکمل احساس می گردد. این مقاله به ارائه چهارچوب مدیریت یکپارچه زنجیره عرضه فراورده های نفتی می پردازد و با مشخص نمودن ویژگی های نرم افزارهای مورد نیاز این حوزه به شرکت ملی پخش کمک خواهد نمود تا بتواند با بیشترین بازده به عرضه این محصولات در سراسر کشور پردازد.