سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

کامبیز رادمان – مجتمع دانشگاهی فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت – دانشگاه صنعتی مالک اشتر

چکیده:

تجارت الکترونیک فقط به معنی خرید و فروش در اینترنت نیست، بلکه به معنای تجارتی کارآمد در تمام سطوح کسب و کار است، مدیریت زنجیره تامین (SCM) به معنای همکاری، زمان بندی و کنترل، تولید، انبار داری و تحویل محصولات و خدمات به مشتریان است و می توان آن را ستون اصلی و مولفه های ای مهم برای تجارت الکترونیک دانست. اثر بخشی زنجیره تامین، به معنای داشتن محصولی سالم در محلی سالمدر زمانی سالم است که بتواند درامد را افزایش و هزینه را کاهش دهد. برخی از شرکتهای مهم بویژه آمریکایی، از اینترنت به عنوان سکویی برای اثر بخشی زنجیره تامین در این چند ساله استفاده نموده اند. این مقاله ضمن مرور مختصری بر SCM ، گلوگاه ، سوددهی های ناشی از اجرای تجارت الکترونیک، یک سری استانداردهای B2B و یک سیستم هوشند در این راستا را پیشنهاد نموده است.