سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت جامع بحران در حوادث غیرمترقبه

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

ایرج سلطانی – هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد و مدیر آموزش و توسعه منابع انسا

چکیده:

بروز بحران در سازمان‌های مختلف با بینش مثبت بایستی بعنوان یک سرمایه تلقی شود و این به خاطر آن است که در بحران مجموعه امکانات سازمان، ساختارها، نیروی انسانی ، توانمندی قانونی، و …. به خوبی با همدیگر ترکیب شده و همدلی مناسبی در سازمان ایجاد و از امکانات بلااستفاده سازمان به نحو مطلوبی استفاده می‌شود.
هرچند بروز بحران سرمایه است ولی بعضی از بحران‌های نامناسب موجب اختلال در روند کار سازمانی شده و تحقق اهداف سازمان دچار وقفه شده و مزیت رقابتی از بین می‌رود. بحران در سازمان‌ها یک دفعه به وجود نمی‌آیند بلکه طی مدت زمانی طولانی زمینه‌های آن در فرآیندها، ساختارها و منابع انسانی شکل گرفته و سپس منجر به بروز بحران می‌شود.
برای پیشگیری از بحران‌های منفی و مدیریت صحیح بر آن ، لازم است اقدامات و تدابیر لازم قبل از شکل‌گیری خمیرمایه بحران اندیشه شود.یکیاز رویکردهایی که به شکل جدی و عملیاتی به مدیریت بحران وپیشگیری از برور بحران کمک می‌نماید نظام مدیریت کیفیت فراگیرTotal Quality Management)) می‌باشد نظام مدیریت کیفیت فراگیر یک نظام مشکل یاب و بحران یاب است، براین اساس و با توجه به نقش موثر مدیریت کیفیت فراگیر در پیشگیری از بحران‌های سازمانی در این مقاله مطالب زیر مورد بحث و تحلیل قرار میگیرد:
– مؤلفه های مؤثر در بحران های سازمانی
– مدل عملیاتی مدیریت کیفیت فراگیر
-الگوی عملیاتی نقش مدیریت کیفیت فراگیر در پیشگیری از بحران های سازمانی و مؤلفه های مربوطه مشتمل :
۱- کمک به اندازه گیری نمودن مشکلات
۲- نهادی کردن شناسایی مشکلات
۳- ارائه الگو برای شناسایی گلوگاههای سازمانی
۴- ایجاد حساسیت نسبت به زمان
۵- مداوم سازی خود ارزیابی سازمانی
۶- طراحی مکانیزم فرآیند مداری و نتیجه مداری در بحران