سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

رضا کرمی – مدیر عامل شرکت مهندسی نرم افزاری گلستان
علی دقایقی – کارشناس

چکیده:

فرآیند تدوین معماری سازمانی (Enterprise Architecture) که در آغاز به عنوان الگویی برای برنامه ریزی فناوری اطلاعات ابداع شده بود. رفته رفته دامنه کاربرد وسیع تری می یابد و در حوزه هایی مانند مدل سازی و بهبود فرآیندهای کسب و کار و برنامه ریزی استراتژیک سازمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله پس از معرفی کلیات و ادبیات معماری سازمانی، ارتباط میان چارچوب ها، مراحل و دستاوردهای فرآیند معماری سازمانی با فرآیند برنامه ریزی استراتژیک سازمانی، تشریح می گردد. سپس با بررسی تفصیلی مورد شرکت ملی حفاری ایران، نحوه همسو سازی پروژه معماری سازمانی با فرآیند کلی تدوین استراتژی این شرکت تشریح شده و از این رهگذر برای همسو سازی و تلفیق فرآیند معماری سازمانی با رویکرد «راهی به تعالی» پیشنهاد می شود.